Wat een weertje! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu Wat een weertje! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu

Wat een weertje!

Blijf op de hoogte en volg Drik

07 Oktober 2012 | Frankrijk, Marseille

De titel slaat op zowel thuis als hier. In Nederland hoorde ik dat het in de negatieve zin is, hier in de positieve zin. Gemiddeld een graad of 25 in oktober, ja, daar kan ik wel aan wennen!

Dus, waar was ik gebleven? Zondagochtend.. Helaas ging de trip naar het autoracen niet door, in verband met een hoop regen en het iets te laat ontwaken van schone slaper Bob. Daardoor werd zondag opnieuw een dag van heel weinig doen. Een 'lazy Sunday' zoals we dat gewend zijn van thuis.

Maandag mochten we weer naar school, waar les opnieuw weinig voorstelde. We kregen een opdracht, die we besloten groter aan te pakken dan de opdracht was, omdat de beoordeling van vorige week niet zo heel positief was. Daarom startten we met het maken van een marketing plan. Na de les gingen we naar de hypermarché om eens goed boodschappen te doen: parfums, handdoeken, theedoeken, glazen etc. Kortom, alles wat we nodig hebben om dit appartement nog meer ONS appartement te maken. De rest van de dag hebben we de verschillende dingen overal geïnstalleerd en een beetje opgeruimd.

Dinsdag was de grote dag: De nieuwe naam van de school zou bekend worden! Eerst hadden we echter nog twee lessen. Eerst Business Strategy van een Arsène Wenger imitator en vervolgens European Competition Law, waar we onze eerste 'quiz' opkregen, die we komende dinsdag hebben. Ik weet niet of dit vergelijkbaar is met een SO, zoals we dit op de middelbare school hadden, maar het is anders dan we in Nederland gewend zijn. Toen was het grote moment daar, iedereen werd uitgenodigd bij de school (vrijwel niemand ging overigens). Wij gingen naar school, omdat we tickets wilden kopen voor de woensdagavond studentenavond. We besloten toen ook maar meteen te gaan kijken naar de bekendmaking van de nieuwe naam, van de samenwerking tussen Euromed en de business school van Bordeaux. En de naam is: KEDGE. Wauw, pakkende naam.. NOT! Waar wij dachten dat het een afkorting of wat dan ook was, bleek het een oud Engels woord te zijn; werpanker: Om ons in de juiste richting te leiden. Ik prefereer de oude naam, maar ja.. Wie ben ik? Vervolgens hebben we er lekker een 4-musketiers avondje van gemaakt; De drie huisgenoten en Bob.

Woensdag had ik vrij en besloot ik een beetje aan school te gaan werken. Erin moest haar huur betalen, dus ik besloot even met haar mee te gaan, omdat een meisje alleen met een hoop geld in Marseille niet echt veilig is. Eenmaal buiten kwamen we erachter dat we allebei geen sleutel hadden.. Oei. Gelukkig had Bob nog maar 2,5 uur les, dus hoefden we niet lang te wachten .......... We besloten om de tijd te doden naar de Lidl te gaan, die iets verder weg ligt, maar veel goedkoper is. Vervolgens gingen we op een terrasje op het plein tegenover zitten om te wachten op de Bobs. Toen zij er eenmaal waren heb ik gekookt, waarna we gasten ontvingen om ons voor te bereiden op het feest. Het feest was overigens top.

Donderdag was een dag van uitslapen om 's avonds naar school te gaan. Na de les (die van 17.15 tot 20.30 duurde) moesten we meteen door naar het stadion van Olympique Marseille voor onze eerste wedstrijd: Olympique Marseille tegen Limassol, die om 21.05 zou starten. De docent merkte echter dat veel mensen gingen, dus stopte eerder. Daardoor waren we ruim op tijd bij het stadion, waar we vervolgens zo lang naar onze tribune hebben moeten zoeken, dat we uiteindelijk alsnog 10 minuten te laat binnenkwamen. De wedstrijd begon met een 0-1 achterstand, maar deze werd omgedraaid tot uiteindelijk 5-1, een mooie eerste wedstrijd dus. We besloten een paar minuten voor tijd weg te gaan, om de drukte voor de zijn en een bus naar huis te kunnen nemen. Hierdoor misten we echter 2 doelpunten, die in de blessuretijd vielen.. Vervolgens kwamen we erachter dat er geen bussen meer reden, dus moesten we een minuut of 40 naar huis lopen. Meteen tijd om te gaan slapen dus.

Vrijdag was opnieuw een vrije dag, waarop ik voor het eerst een hele dag aan de studie heb besteed. Het marketing plan dat we maandag hadden besloten te maken, moest nu worden afgerond. De deadline was 12 uur, we stuurden het uiteindelijk in om 23.54, RUIM op tijd. Maandag krijgen we de beoordeling, dus het is even afwachten of de docente nu positiever is.

Zaterdagochtend had ik weer les, een les die verplaatst was van vorige week dinsdag. Dus dit keer geen Frans, maar Marketing Strategy and Planning. Ik had er spijt van dat ik daarvoor op een zaterdag zo vroeg (om 07.00 uur!) was opgestaan. Het was weer een eerste les, dus dan is het voornamelijk basis, maar het is hier een vierdejaars vak en er wordt stof behandeld die wij in blok 2 van het eerste jaar behandelden. Ik hoop dus dat het niveau nog enigszins omhoog gaat. Na de les gingen de Bobs naar het strand, waar ik niet zo veel zin in had, dus ik besloot thuis te blijven om te skypen met Kayla, heerlijk om haar weer eens te zien. Zaterdagavond was de opening van een nieuwe club, dus besloten we eens een kijkje te gaan nemen.

In principe zijn we nu nog steeds bij aan het komen van gisteren. Ik werd rond een uur of 12 wakker en hoorde de fans van Marseille al schreeuwen, want vanavond is het dan eindelijk zo ver: Olympique Marseille - Paris Saint Germain, wat heb ik me daarop verheugd!! Als ik de fans al hoor schreeuwen, ga ik me alleen nog maar meer verheugen. 9 uur voor de wedstrijd is het al een gekkenhuis, dus ik kan me niet eens voorstellen hoe dat in het stadion zal zijn. Ik heb er zin innnnnn!!!! In mijn volgende verslag zal ik hier waarschijnlijk uitgebreid (zoals jullie van me gewend zijn) op terugkomen.

Om even terug te komen op de school, ik kom hier uiteindelijk om te studeren. Het niveau valt me tot nu toe tegen. Veel wat hier behandeld wordt (voornamelijk vierdejaars vakken) hebben wij al in de eerste twee jaar behandeld. Nu weet ik niet of ik hier na twee weken al een goed oordeel over kan vellen, maar ik hoop dat het niveau wel nog wat omhoog gaat. Ik kan wel makkelijk credits sprokkelen, maar ik kom hier voornamelijk om iets te leren, niet alleen op het gebied van volwassenheid en verantwoordelijkheid, maar voornamelijk ook op het gebied van International Business. Dus ik hoop dat het niveau omhoog gaat gedurende het semester. Anders heb ik alsnog een hoop geleerd, maar dan is dat voornamelijk op persoonlijk gebied en niet zozeer op professioneel gebied. Maar nogmaals, misschien is het wel veel te vroeg om daarover te oordelen.

Ik vind het trouwens erg leuk om te horen dat er mensen zijn die het blog intensief volgen, dus special thanks to you guys. Blijf me vooral volgen!




  • 07 Oktober 2012 - 18:03

    Grrob:

    Hallo grutto (sfeerverhogende vogel),

    zo te lezen heb jij een luizenleventje daarzo... beetje studeren (dik onder je niveau dus met twee vingers in je neus), vorkje prikken, glaasje op zijn tijd (wat heet), skaaaaaipen met je lief, een Lidl binnen loopafstand (!!!) en de hele dag lekker weer. Zucht, wat doe ik verkeerd. Hier waaiden vorige week de bladeren horizontaal door de straten en goot het van de hemel. Je hebt het nog niet zo stom bekeken en deze tijd pakt niemand je af.

    Leuk om je blog te lezen, je schrijft echt heel leuk. Als dat (studie)niveau daar zo blijft en je dus van school afmoet (not) dan kun je altrijd nog een column in de Margriet beginnen, of anders de Story, de Bobo (bestaat die nog) of desnoods in "De boerderij".

    Veel plezier met de voetbalwedsrijd!

    Grrob

  • 10 Oktober 2012 - 13:11

    Rianne:

    Chère Drik,

    Aangezien ik een leesachterstand had, heb lang niets van me gehoord (gelezen), maar ik denk wel veel aan je, echt waar ! Je bent werkelijk een "groot schrijver". Fijn dat je zo geniet, jammer dat je lessen qua inhoud en organisatie zo "met de franse slag" zijn. Je enthousiasme over voetbal vind ik erg grappig, zo kende ik je niet. Maar gedurende deze periode zal ik nog wel meer van- en over- je leren. (Education permanent). Zal Arsène Wenger (nooit van gehoord !) eens gaan googelen, lijkt me wel interessant, aan al die artiesten zal ik me maar niet wagen. Na Frans Bauer en de 3 J's haak ik al snel af met mijn muzikale kennis. Alhoewel wij de laatste jaren Lowlands volgen op TV en daar toch ook veel leuke nieuwe muziek ontdekken. Ik stel me voor dat hetgeen jij op festivals en optredens ziet daar misschien op lijkt.
    Had zojuist een heel verhaal getypt, knalde mijn computer er weer uit toen ik wilde verzenden. Nu weet ik niet meer wat ik eerder had geschreven. Nou ik kan je vertellen dat het vandaag hier ook mooi weer is, volop zon maar 14 graden en vorst aan de grond. Zal je niet boeien zolang je daar nog naar het strand kunt of op terrasje zit in de warme zon. En gelijk heb je !

    Blijf genieten, leren, schrijven, (gezond) koken en ervaringen opdoen !

    Avec amour, ta tante Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Drik

In dit dagboek zal ik de komende jaren blogs van mijn (studie)reizen bijhouden. Mijn eerste reis begint op 4 september 2012 en gaat naar Marseille. Waar de volgende reis heen zal gaan is nog onbekend, maar mijn hoop is gevestigd op Australië. Ik probeer zo regelmatig mogelijk updates te geven over mijn situatie en de dingen die ik meemaak, dus volg mij vooral. Als ik te lang niets post, kun je altijd via andere wegen contact met me zoeken. Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 14305

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Augustus 2013

Marketing internship Sydney

04 September 2012 - 22 December 2012

Marseille 2012

Landen bezocht: