Week van de perfecte balans tussen feest en studie - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu Week van de perfecte balans tussen feest en studie - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu

Week van de perfecte balans tussen feest en studie

Blijf op de hoogte en volg Drik

18 November 2012 | Frankrijk, Marseille

De maandag is zo goed als behandeld in mijn vorige verslag, we hebben 's avonds inderdaad gekookt, waarna ik op tijd ging slapen.

Dinsdag had ik vanaf 's ochtends les, Business Strategy. Dat is mijns inziens het vak met het hoogste niveau dat ik hier volg. Tenminste, het enige vak dat niet bestaat uit veel 'common sense' of stof die ik ooit eerder behandeld heb. Na opnieuw een opdracht te hebben gemaakt in de klas, die voor 10% meetelde, had ik ongeveer 2 uur pauze voordat ik een quiz zou hebben van 'European Competition Law'. Eerst even in het restaurant gegeten en op naar het andere gebouw, waar ik mezelf een klaslokaal toe-eigende om te leren. Na een goed uur te hebben geleerd, was ik klaar voor de quiz. Althans, dat dacht ik. Opnieuw bestond de quiz echter uit belachelijke vragen over details die totaal niet relevant zijn voor een vak dat 'European Competition Law' heet. Dinsdag zal ik het resultaat terug krijgen en dit zal samen met het resultaat voor de vorige quiz voor 20% meetellen. Voor de vorige had ik 6/10, voor deze waarschijnlijk 4 a 5/10, hetgeen wordt opgeteld om één punt uit 20 te krijgen (in Frankrijk tellen ze namelijk tot 20). Alles boven 10 is voldoende, dus ik heb er vertrouwen in dat dit wel zal lukken. 's Avonds hadden we nog een les, waarna we naar huis konden. We werden weer naar huis gebracht door de docente, ondertussen traditie. Thuis aangekomen stond Erin haar inmiddels beroemde risotto te maken, dus we konden vrijwel meteen aanschuiven. 's Avonds ging ik iets drinken met Bob en twee vrienden die hem kwamen bezoeken.

Woensdag was mijn vrije dag en over tradities gesproken, ik deed vrij weinig. Beetje bijslapen van de twee keer om 07.00 uur opstaan op maandag en dinsdag. De dag doorgekomen door veel met Berny te whatsappen, die maandag geopereerd was. Onderzoeken of de mogelijkheid bestaat dat er vrienden mij komen bezoeken, hetgeen op dit moment nog onzeker is, maar de intentie is er wel! Zou natuurlijk geweldig zijn. 's Avonds werd er opnieuw gekookt en ging ik op tijd slapen, want donderdagochtend moest ik vroeg op.

Althans, ik moest niet vroeg op, ik had mezelf ten doel gesteld om weer te gaan rennen om 9 uur. En zo geschiede, hetzelfde rondje als de vorige keer, een intensief half uur, berg op. Vervolgens deed ik boodschappen, deed ik iets voor school en deed ik de afwas. 's Avonds had ik een presentatie voor Project Management. De presentatie ging overigens goed, dus dat was wel positief. Eerst even schrikken, omdat we de opdracht verkeerd begrepen hadden, maar toen hebben we het snel aangepast en ging het alsnog goed. 's Avonds hadden we afgesproken om uit te gaan met best een grote groep. Eerst was er een 'preparty' bij een studentenhuis om vervolgens de stad in te gaan. Zeer geslaagde avond!

Vrijdag was opnieuw een vrije dag, maar ik stond relatief vroeg op om te studeren voor mijn Frans examen dat ik zaterdagochtend zou hebben. Ik begon echter pas vrij laat in de middag echt met studeren, doordat ik hier meer open lijk te staan voor prikkels van buitenaf. Dat is dan het nadeel van met zijn drieën wonen. Maar uiteindelijk is het terugtrekken op mijn kamer toch nog altijd een goede oplossing gebleken. 's Avonds hoorde ik dat we ons project in plaats van maandag ook op vrijdagavond moesten inleveren, dus heb ik dat nog snel in elkaar moeten zetten. Dat had tot gevolg dat ik veel te laat was op een feestje dat werd georganiseerd door vrienden van ons. Na het feestje ging ik slapen, ik moest er namelijk vroeg uit.

De wekker stond zaterdagochtend namelijk om 07.00 uur, het examen zou beginnen om 09.00 uur en ik wilde niets aan het toeval overlaten. Uiteindelijk was ik daardoor een half uur te vroeg op school, maar dit gaf me de kans om alles nog eens door te kijken. Het examen bleek met stip het belachelijkste examen te zijn dat ik ooit heb gehad. In het eerste gedeelte van de les bespraken we exact wat er in het examen zou komen, in de tweede helft van de les moesten we het examen maken. Ik maak me daarom niet zo heel veel zorgen over of ik het gehaald heb, ook omdat mijn niveau op het gebied van grammatica relatief gezien best hoog is. Het punt van Frans bestaat uit aanwezig zijn (20%), spreken (40%) en grammatica/schrijven (40%). Het spreken is gewoon het spreken zoals je dat in de les doet, aanwezig zijn spreekt voor zich en dit examen waren de andere 40%. Dit betekent overigens wel dat ik aanstaande zaterdag mijn laatste Frans les heb, dus vanaf volgende week heb ik zaterdagen vrij. Na de les ging ik terug naar huis, waar ik nog even terug in bed ging liggen. Om 07.00 uur opstaan op een zaterdag is namelijk nog steeds vrij nieuw voor me. Ik werd iets later dan gepland wakker, maar nog steeds op tijd om Manchester United te volgen. Had ik dat overigens maar niet gedaan, want ze verloren van een laag geklasseerd team, oei! 's Avonds hebben we er weer een klein feestje van gemaakt.

Dat brengt ons bij vandaag, een typische zondag. Eerst op whatsapp het voetbal uit Born volgen. Helaas heeft VV Born 3 de laatste weken een erg leeg programma in verband met de 'baaldagen' van de opponenten. Toch kon ik VV Born 1, 2 en 4 volgen. Verder heb ik vandaag boodschappen gedaan, samen met BvB gekookt, een beetje afwas gedaan en nu lig ik weer in bed mijn blog te schrijven.

Vanavond ga ik verder niet veel spannends meer doen. Morgen heb ik weer vroeg les, dus ik zal op tijd gaan slapen. Na de les gaan we met ons groepje de presentatie van dinsdag voorbereiden, maar daar zullen jullie volgende week alles over horen.

Zo is het EINDELIJK eens op zondag gelukt om mijn blog te schrijven. Het is toch weer een vrij lang verhaal geworden. Ik hoop dat iedereen ook dit weekend weer van het tentfeest genoten heeft. Vind het nogmaals zwaar balen dat ik er niet bij ben. Ik zal het wel allemaal inhalen met Kerstmis en nieuwjaar, haha! Tot volgende week.

  • 18 November 2012 - 23:05

    Dionne:

    Tweede Kerstdag s'avonds feestje in Sittard?

  • 18 November 2012 - 23:24

    Drik Heffels:

    Lijkt me duidelijk, haha! Traditie is traditie he!

  • 19 November 2012 - 09:58

    Grrob:

    Hallo studeerkonijn,
    gaat je lekker relaxt af zo te lezen. Volgens mij maak je het goed daar en heb je het ook nog eens goed naar je zin. Leuk om te lezen! Zal wel weer wenenn zijn als je ooit nog eens voet op Nederlandse bodem zet... :-)
    Hou je goed en ik zie je gauw.
    Grrob

  • 24 November 2012 - 11:48

    Rianne:

    Chère Drik,

    Heb je even "laten zitten" met mijn commentaar, wel aan je gedacht maar niet geschreven, druk, druk. Slap excuus ! Ook een beetje luiheid en uitstellerigheid van mijn kant, maar als ik jou zo lees is dat misschien genetisch bepaald ;-). Je vorige 2 verslagen heb ik bij oma op papier gelezen. Zij kijkt uit naar je verhalen en bewaard ze allemaal keurig in een mapje, zal een multomap voor haar meenemen, kan ze beter bladeren, want je weet oma moet altijd "nakaarten", dus ze zal je boeiende verhalen zeker 3 x overlezen. (is ook goed voor haar "talen"). Vandaag is het een mistige koude zaterdag, morgen gaan we naar Zeeland. Pim, een van onze vrienden uit Frankrijk is jarig, ze zijn momenteel in hun huis in Goes. Pim heeft een grote groep vrienden uitgenodigd om ergens aan het Veerse Meer koffie te drinken, dan een strandwandeling te maken en daarna bij hun thuis erwtensoep te eten. Lijkt me erg gezelling, behalve dat er morgen regen en veel wind wordt voorspeld, dus het wordt inderdaad "uitwaaien".
    Uit je reisverslag te lezen heb je 3 weken geleden ook een leuke trip gemaakt door Frankrijk, goed van je om als je daar toch bent de "high lights" mee te pakken. Verslag was ook weer erg leuk om te lezen.
    Vandaag zal je wel een "luie" zaterdag hebben nu je niet meer naar school hoeft, geniet er maar van.
    Goed weekend en tot de volgende brief! Kijk er naar uit om je weer te zien, schiet nu al erg op !


    Avec amour, ta tante Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Drik

In dit dagboek zal ik de komende jaren blogs van mijn (studie)reizen bijhouden. Mijn eerste reis begint op 4 september 2012 en gaat naar Marseille. Waar de volgende reis heen zal gaan is nog onbekend, maar mijn hoop is gevestigd op Australië. Ik probeer zo regelmatig mogelijk updates te geven over mijn situatie en de dingen die ik meemaak, dus volg mij vooral. Als ik te lang niets post, kun je altijd via andere wegen contact met me zoeken. Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 14265

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Augustus 2013

Marketing internship Sydney

04 September 2012 - 22 December 2012

Marseille 2012

Landen bezocht: