Van die weken die je liever snel vergeet.. - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu Van die weken die je liever snel vergeet.. - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu

Van die weken die je liever snel vergeet..

Blijf op de hoogte en volg Drik

25 November 2012 | Frankrijk, Marseille

De titel zegt het al, deze week was niet bepaald het hoogtepunt van mijn verblijf hier.

Maandag had ik vroeg les, waarin we opnieuw een project terugkregen dat vrij aardig beoordeeld was met een 15/20. Toch besloten we het deze week weer iets serieuzer op te pakken, omdat we zelf niet tevreden waren met het werk. Hierin was het wel wennen dat BvB niet meer in mijn groepje zat en ik dus zelf mijn zin door moest drijven in plaats van dat we met 2 man sterk stonden. Toch is dit uiteindelijk aardig gelukt. Na de les heb ik boodschappen gedaan en was ik relatief vroeg thuis. Verder was maandag niet zo heel erg spannend, we hebben de hele dag een beetje binnen gehangen, veel geleerd, omdat we twee presentaties hadden op dinsdag. Uiteindelijk ging ik vroeg slapen, omdat de eerste les 's ochtends vroeg begon.

Deze dinsdag werd een extreem lange dag. Niet alleen moest ik 12 uur lang op school doorbrengen, we hadden ook nog 2 presentaties. Dinsdagochtend had ik weer Business Strategy, het moeilijke vak. Nog steeds weet ik niet zo heel goed waar ik aan toe ben, omdat ik de stof denk te begrijpen, maar vervolgens alsnog heel andere antwoorden geef als de docent. Waar ik hele verhalen typ om iets uit te leggen, schrijft hij enkel 'yes' of 'OK' op. Daar moet ik toch nog een keer naar vragen hoe dat precies zit. 's Middags hadden we een presentatie van 'European Competition Law'. Aangezien de docente nogal streng is en nogal precies oplet of je exact de woorden gebruikt die ze verwacht, waren we wel aardig gespannen. Ze heeft ons na de presentatie zo'n 20 minuten toegesproken, inderdaad exact herhalend wat wij zeiden, maar in andere woorden. Vrij frustrerend als je weet dat je het goed hebt uitgelegd, maar dit wordt in twijfel getrokken. Dit resulteerde uiteindelijk in een 13/20, waar we ook nog tevreden mee waren na haar preek. Ook kregen we het tweede resultaat van de quiz binnen, waarvoor ik 5/10 had. Dit betekent dat ik voor 20% 11/20 heb en voor 20% 13/20. Het examen van volgende week zal voor de andere 60% tellen, ik ben benieuwd. Dinsdagavond hadden we ook een presentatie, maar dit was een progressiepresentatie, oftewel laten zien hoe je project opschiet en wat je al hebt. Dit was dus iets minder serieus en daarom ook minder 'spannend'. Hiervoor kregen we dan ook geen beoordeling. Na de les werden we, zoals inmiddels gebruikelijk, door de docente naar huis gebracht, waar het eten alweer klaar stond. 's Avonds heb ik een hoop leuke, maar nutteloze dingen gedaan, omdat ik daar al een paar dagen geen tijd meer voor had gehad.

Woensdag was mijn vrije dag, dus sliep ik lekker uit. Dit had ik ook nodig na de twee korte nachten die hieraan vooraf gingen. Woensdag heb ik verder ook weinig gedaan, alleen gekookt. Voor school was er weinig voor te bereiden, dus verder was het een beetje contact onderhouden met thuis etc. Woensdagavond hadden we de verjaardag van een goede vriendin van hier, maar dit werd een avond om snel te vergeten. Daar laat ik het voor nu dan ook bij.

Donderdag was een dag van enkele verplichtingen, bellen met de pap en de mam. 's Avonds hadden we een les, waarna we naar de laatste groepswedstrijd van de 'Europa League' zouden gaan. Omdat we kaartjes voor de wedstrijd hadden, mochten we al in de pauze vertrekken. Dit gaf ons de gelegenheid om nog snel bij Bob iets te eten, aangezien hij op 10 minuten van het stadion woont. Vervolgens gingen we naar de wedstrijd, waar we al vrij snel in de wedstrijd zagen dat er een paar provocerende uitsupporters op de tribune tussen de harde kern van Olympique Marseille in stonden. Bij alles wat de tegenpartij goed deed, werd er geklapt en gejuicht en toen er uiteindelijk werd gescoord ging het mis. De Turken van Fenerbahçe, met 20 man sterk begonen te juichen, waarna supporter na supporter van Marseille naar ze toe begon te rennen en ze probeerde een kopje kleiner te maken. De Turken renden voor hun leven, klommen over hekken, werden beschermd door security, maar er zullen er toch enkele geraakt zijn. Uiteindelijk werd er zelfs met vuurwerk op en neer gegooid. Na dit incident begon dezelfde scène aan de overkant van het veld, waar blijkbaar ook enkele supporters van de tegenpartij tussen de supporters van Marseille zaten. Dit alles zorgde voor een grimmig sfeertje en weinig mensen die daadwerkelijk naar de wedstrijd keken. Op een gegeven moment stond er op elke vierkante meter om het veld heen een agent, hetgeen de gemoederen enigszins bedaarde. Nog steeds werden er echter mensen het stadion uit gegooid, omdat ze toch nog ruzie zochten met de tegenpartij. De Turken, op hun beurt, bleven provoceren met de Turkse vlaggen en sjaals van hun club. Na de wedstrijd dachten wij daarom dat het wel helemaal uit de hand zou lopen, maar daar hebben wij in ieder geval niets van mee gekregen. Eenmaal thuisgekomen heb ik nog gezellig tot diep in de nacht Facebook-contact gehad met een hoop mensen van school, waarna het toch echt tijd werd om te gaan slapen.

Vrijdag was opnieuw een vrije dag. Ik heb vrijdag de hele dag binnen gezeten. Een beetje op mijn kamer zitten aan een project voor school werken en verder heel erg weinig. Ik ben ook niet uit geweest, maar voor een keer op vrijdag vroeg gaan slapen.

Zaterdag was veel van hetzelfde. Binnen blijven, op de kamer blijven zitten, aan het project werken. 's Avonds hadden we opnieuw een verjaardag, dus besloot ik toch maar weer eens naar buiten te gaan. We hadden eerst een 'preparty' in een studentenhuis, waarna we de stad in gingen. In eerste instantie kwam ik niet binnen in de club waar de verjaardag gevierd werd. Het feest werd echter al snel verplaatst naar een andere locatie, waar ik ze wel kon vergezellen. Maar ook dit was niet de meest geweldige stapavond tot zo ver.

Vandaag is ook weer een typische zondag. Lekker een beetje in bed liggen, weinig doen, het voetbal op alle Europese velden volgen. Een beetje zoals thuis, maar dan zonder TV. We hebben zojuist pizza besteld en die gaan we zo ophalen. Verder zal ik ook vanavond vrij op tijd gaan slapen i.v.m. de vroege les van morgen.

Al met al heb ik een vervelende week gehad. De woensdagavond heeft een vervelende invloed gehad op de rest van de week. Nu kennen jullie mij, ik ben een echte optimist, dus het komt ook allemaal wel goed. Daar hoeft niemand zich zorgen om te maken, want dat doe ik zelf ook niet, haha. De nieuwe week begint snel en ik ga ervoor zorgen dat dat wel weer een topweek wordt. Ik heb er namelijk nog maar een paar te gaan..

Tot volgende week!

  • 26 November 2012 - 17:18

    Rianne:

    Chère Drik, lieve optimist,

    Zo op het eerste oog kan ik niet veel negatiefs aan je verhaal ontdekken.....je hebt als mens soms zo'n week, niks mis mee, geeft je handvat voor bezinning en laat wijsheid groeien ! Ook een leerpunt :)

    @ Maandag : Goede voornemens. BvB heb je toch niet nodig, je bent zelf toch mans genoeg om een club te overtuigen ! Je houdt hem toch wel te vriend.
    @ Dinsdag: Je hebt een lange dag volbracht, Chapeau! Je hebt je lift naar huis gehad en het eten stond klaar, dus "what 's the problem " ? Een "wazige Monsieur" en een "strenge Madame" kun je met je Maastrichtse kennis toch wel aan..?
    @ Woensdag: "chilly day" en zelf gekookt, toppie ! Dat je de woensdagavond zo "K " kwalificeert, maakt me nieuwgierig ! Gaat me niet aan , maar toch.... het heeft ogenschijnlijk je week vergald.
    @ Donderdag: Je pa en ma gesproken en je kreeg te eten, prima toch ! Laat Turken en "Marseijers" toch lekker rotzooien ! Zolang ze niet in jouw "confort-zone" komen en je dag vergallen ben je alleen toeschouwer voor "hoe het niet moet". Dag was aan het eind toch leuk ?
    @ Vrijdag, zaterdag, zondag: Ja joh.... zo gaan die dingen, het leven is niet altijd feest! Jammer dat je de week negatief hebt ervaren, fijn dat je hem toch weer met ons wilde delen.

    Wat kan ik nog zeggen ?
    - Don't worry, be happy !
    - Enchanté, Enchanté
    - Missing you
    - Carpe Diem
    - This day is the first day of the rest of our life
    - Als je kan zeggen, "ik heb iemand die met me lacht en met me grient", dan heb je een vriend. (Volgens mij heb je er velen.)
    - Yes you can !

    ff volhouden nog, See you ! Au revoir !

    Avec amour, ta tante Rianne




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Drik

In dit dagboek zal ik de komende jaren blogs van mijn (studie)reizen bijhouden. Mijn eerste reis begint op 4 september 2012 en gaat naar Marseille. Waar de volgende reis heen zal gaan is nog onbekend, maar mijn hoop is gevestigd op Australië. Ik probeer zo regelmatig mogelijk updates te geven over mijn situatie en de dingen die ik meemaak, dus volg mij vooral. Als ik te lang niets post, kun je altijd via andere wegen contact met me zoeken. Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 14264

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Augustus 2013

Marketing internship Sydney

04 September 2012 - 22 December 2012

Marseille 2012

Landen bezocht: