Einde van vakantie; start van school - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu Einde van vakantie; start van school - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu

Einde van vakantie; start van school

Blijf op de hoogte en volg Drik

24 September 2012 | Frankrijk, Marseille

Ik heb aan vele titels gedacht voor dit verslag, zoals: 'Frans gebrek aan airconditoning', 'de regeldag' etc. Uiteindelijk is dit toch de titel die het best omschrijft wat er in dit verslag beschreven gaat worden.

Het verslag begint op woensdagavond, bij het vieren van Bobs verjaardag. Dit werd met een select groepje gevierd bij Bobs appartement, waarna we naar 'le Bazar' zouden gaan voor een soirée des étudiants, zoals we deze vorige week ook mee hadden gemaakt. Het viel dit keer echter wat tegen, er waren veel mensen die enigszins vervelend en agressief werden van de drank, waardoor het meer op een 'Sweet 16' leek dan echt op een studentenfeest. We hebben later op de avond echter een rustiger plekje opgezocht, waardoor het allemaal iets draaglijker en ook nog erg gezellig werd.

Donderdag was daardoor vanzelfsprekend weer een dag van 'uitbrakken' om het plat te zeggen. Laat opstaan, geen zin om te koken etc. 's Avonds besloten we pizza te gaan bestellen. Wij wilden deze laten bezorgen, dus belden we een pizzeria. Poging 1: BvB belde een pizzeria, maar kreeg melding dat het nummer niet bestond. Poging 2: Drik belt een pizzeria. Oei. Dan merk je pas hoe matig je niveau van gesproken Frans is. Ik stelde een vraag en verwachtte 'oui' of 'non', maar kreeg in plaats daarvan een heel verhaal, waar ik vrij weinig van snapte. Ik zocht toen hulp van Bob die me liever uitlachte dan hielp. Helaas had de mevrouw van de pizzeria ondertussen opgehangen. Dan maar zelf ergens een pizza halen. Door dit alles (en door ons enigszins luie karakter) kwamen we twee uur te laat op een 'Housewarming Party' van twee mensen die we hier onmoet hebben. Na een avond van jaloers rondkijken naar wat voor appartement zij hebben in vergelijking met het onze, was het tijd om een beetje op tijd te slapen.

Vrijdag zouden we onze nieuwe huisgenote, Erin, ontmoeten. We zijn een kop koffie gaan drinken (ik als anti-koffie nam lekker glaasje cola) en hebben een beetje gepraat over van alles en nog wat. Voornamelijk ook over het feit dat het appartement wel eens een grote beurt kan gebruiken. Daarna gingen de Bobs naar het strand, maar ik had hier niet zo'n zin in. Ik ben thuisgebleven en heb de actualiteiten rondom Project X in Haren gevolgd, via livestream en liveblog. Daarnaast heb ik voor het eerst met Kayla geskyped sinds ik hier ben. Al met al was het voor mij een rustige, maar leuke dag. 's Avonds probeerden we de actualiteiten van 'Project X' ook in de gaten te houden en lazen we vol afgrijsen wat er allemaal gebeurd is. In eerste instantie grappig, maar vanaf het moment dat het echt uit de hand liep, vond ik het niet zo grappig meer allemaal. Daarna gingen we uit, het was weer 'vrijdagavond Shamrockavond'. Erin ging ook mee, om ook de 'party-kant' van haar nieuwe huisgenoten te leren kennen. Omdat we de Shamrock op een gegeven moment ook wel gezien hadden, gingen we naar de Trolleybus, een discotheek 100m bij Shamrock vandaan. Hier bleven we tot in de vroege uurtjes.

Zaterdag gingen we lekker op het strand liggen. Vervolgens deden we boodschappen om 's avonds een heerlijk diner te bereiden: aardappelpuree (niet uit een pakje), spinazie en vissticks. Heerlijk. Ik had vrijdag gehoord dat er zaterdag een 90s Party zou zijn. En de mensen die mij goed kennen, weten dat ik hier helemaal gek van ben, dus ik heb met mijn enthousiasme de anderen proberen over te halen en dit lukte uiteindelijk. Mijn enthousiasme bleek genoeg voor 8 personen. Het was de laatste 'feestavond' van de 'vakantie', dus thuis blijven zat er ook voor de anderen niet in. Ik vond het geweldig en de anderen hebben zich volgens mij ook wel vermaakt. Dat hoop ik tenminste.

Zo kwamen we bij onze laatste 'vakantiedag'. Het bleek een echte 'Drik-in-Born-zondag' te worden. Ik gok dat pap en mam nu meteen weten wat ik bedoel. Inderdaad; voetbal, voetbal en nog meer voetbal. 's Avonds hadden we afgesproken om met een diner onze vakantie af te sluiten. Zo kon ik een beetje op tijd naar bed, want om 07.00 uur ging de wekker. Jao, dat is inderdaad geen vakantie meer.

Zo komen we aan bij vandaag, mijn eerste schooldag. Dit zal ook de andere mogelijke titels van dit verslag duidelijk maken. De lessen die we hebben duren 3 uur. Anderhalf uur les, een kwartier pauze en weer anderhalf uur les. Eerste indrukken: Franse lerares die, eerlijk gezegd tegen mijn verwachting in, zeer behoorlijk Engels praat. Een goede verdeling tussen internationale en Franse studenten. En ten slotte een heerlijke sauna die men in Marseille een klaslokaal noemt. Daar wil ik wel even iets dieper op ingaan. Bussen, metro's, klaslokalen.. Allemaal zweethokken hier. Ik wil natuurlijk niet te kritisch zijn, maar je ruikt ook wel aan veel mensen dat ze geen airconditioning gewend zijn. We leven in 2012. Als het al geen airconditioning is, dan op zijn minst een raampje meer, dat zou al schelen. Daarnaast zijn er ook erg weinig stopcontacten in klaslokalen. Aangezien ze met een 'zero-paper' beleid werken, hetgeen betekent dat alle boeken online staan, zou het mijns inziens handig zijn om iets meer stopcontacten in een lokaal te plaatsen. Alsnog vond ik het een hele ervaring en viel het niet tegen. De tweede helft van de les werd ik ingedeeld in een groepje. Met 3 Zweedse meisjes. In eerste instantie dacht ik dat ik Zweeds zou moeten gaan leren, maar dit viel heel erg mee, ze praatten Engels met elkaar en dit hielp me wel om me deel te voelen van het groepje. Ik zal er toch 10 lessen lang mee moeten werken, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt.

Na de les (ja, die lap tekst was echt maar één les, sorry) kon ik van alles gaan regelen. Mijn studentenkaart allereerst, deze had ik nog niet. Op vertoon van mijn 'European Health Insurance Card', die mijn lieve papa voor me ingescand had, heb ik deze ontvangen. Vervolgens kon ik hiermee de rest regelen: WiFi, mijn 6de les die nog niet op mijn rooster stond en uiteindelijk buiten school mijn 'OV-kaart'. Zo heb ik een hoop geregeld, het meeste in het Frans, dus dat geeft me ook wel een goed gevoel. Zo zijn we langzaam aanbeland bij dit moment. Ik heb zojuist een uur met de 'Franse' huisgenoot gepraat over van alles en nog wat. Hij vertrekt donderdag uit het appartement. En daarna ben ik begonnen dit verslag te typen.

Morgen heb ik les van 08.30 tot 20.30, dus dat zal wel even zeer pittig worden. 3 blokken van 3 uur. Waar mijn laptop door het gebrek aan stopcontacten na één les hoogstwaarschijnlijk al leeg zal zijn. Maar daar zoeken we wel een oplossing voor.

Als laatste wil ik nog trots melden dat de studiefinanciering als een welkome bonus komt, maar niet essentieel was. Dat wil zeggen dat ik het de eerste 3 weken op mijzelf nog aardig gered heb. YES! 'I'm proud like a peacock ;)' om maar te besluiten met een heerlijke 'Dunglish' uitdrukking.

  • 24 September 2012 - 22:36

    Anouk :

    Haaay drikkie!
    Alweer geldt; wat ein leuk verhoal! Good om te heure desse t noa diene zin hobs!
    Geniet dr van! Xxx

  • 24 September 2012 - 23:14

    Dionne:

    Wauw, 90's party! Pity we missed that one! Leuk verhaal, echt Drik. Geniet mer lekker. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Drik

In dit dagboek zal ik de komende jaren blogs van mijn (studie)reizen bijhouden. Mijn eerste reis begint op 4 september 2012 en gaat naar Marseille. Waar de volgende reis heen zal gaan is nog onbekend, maar mijn hoop is gevestigd op Australië. Ik probeer zo regelmatig mogelijk updates te geven over mijn situatie en de dingen die ik meemaak, dus volg mij vooral. Als ik te lang niets post, kun je altijd via andere wegen contact met me zoeken. Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 14324

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Augustus 2013

Marketing internship Sydney

04 September 2012 - 22 December 2012

Marseille 2012

Landen bezocht: