Welcome to Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Drik Heffels - WaarBenJij.nu Welcome to Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Drik Heffels - WaarBenJij.nu

Welcome to Sydney

Blijf op de hoogte en volg Drik

07 April 2013 | Australië, Sydney

Niet te geloven dat ik dit moment in mijn vorige verslag vergeten ben, aangezien het toch wel één van de mooiste momenten van mijn verblijf tot nu toe was: Ik stond op de afterparty van de 'The Addams Family' première samen met mijn baas en haar partner. Op een gegeven moment kregen we een glas champagne, waarna mijn baas zich naar mij omdraaide, proostte en zei: 'Welcome to Sydney, Drik'. Dat was een prachtig moment, vandaar de titel van dit verslag.

Maar dit is niet de enige reden voor de titel. Het is ook vooral een beschrijving van het karakter en de gastvrijheid van de Australische mensen. Ik heb vorige keer al beschreven dat op het werk iedereen heel erg aardig en behulpzaam is, maar ook in de stad zelf is iedereen even aardig. Als mensen merken dat je niet uit Australië komt, praten ze met je, vragen ze waar je wel vandaan komt, geven ze je advies etc. Zo heb ik de zin 'Welcome to Sydney' al vrij regelmatig gehoord.

Maar genoeg over de titel. Ik zal nog even iets anders aangeven wat me opviel, waarna ik de eerste werkweek ga beschrijven .. cliffhanger .. De straten zijn extreem schoon hier. Dat is gewoon iets wat mij opvalt en ik vraag me af of dat in Nederland niet ook veel beter zou moeten kunnen. Hier zie je elke 100 meter een vuilnisbak, waardoor niet iedereen alles zomaar op de grond neergooit zoals in Nederland gebeurt. Zelfs op en rondom het strand vind je nergens rotzooi.

Zo, tot zo ver mijn bewondering voor Australië, over naar de nog belangrijkere zaken: Ik heb mijn eerste werkweek erop zitten. De werkweek begon op dinsdag, omdat maandag Paasmaandag was. Zo had ik gelukkig geen 1 april op het werk; wie weet wat ze dan met 'die nieuwe' uithalen, haha. Woensdag heeft de baas steevast vrij, dus we hebben dinsdag ook meteen besproken wat ik woensdag moest doen, toen ik dus even verantwoordelijk was voor de Marketing. Zo merk je dat je natuurlijk nog weinig ervaring hebt. Ook met projecten die al liepen toen ik aankwam, moet ik mezelf nog even familiariseren. Daardoor kon ik op telefoontjes op de telefoon van de baas weinig antwoord geven. Vanzelfsprekend natuurlijk, toch soms vervelend.

Ik kan echter zeggen dat ik er steeds beter in begin te komen. Ik krijg mijn verantwoordelijkheden en waar de eerste paar dagen alles wat ik deed als iets heel anders terugkwam na de controle door de baas, begin ik nu steeds beter door te krijgen wat er van me verwacht wordt. Ik heb me deze week voornamelijk bezig gehouden met het creëren van flyers en End-of-Month presentaties, die de 'media coverage' en de marketing activiteiten samenvatten, zowel intern naar de werknemers en het bestuur toe als extern naar het moederbedrijf toe. Ook heb ik een informatieve nieuwsbrief moeten ontwerpen en invullen voor bij de balie van de conciërge; Wat is er in het hotel te doen? wat is er in de stad te doen? etc.

Al met al is de eerste werkweek me alleszins meegevallen. Ik zie dus dat ik er inderdaad nog in moet komen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat snel goed zal komen. Morgen heeft de baas weer vrij (ze werkt 3 dagen per week), dus zal ik weer de verantwoordelijkheid moeten dragen en ik ben van overtuiging dat ik daarvan het meeste leer, gewoon in het diepe gegooid worden en je weg zoeken. Ik weet zeker dat ik hier enorm veel ga leren.

Vrijdagavond hebben we het weekend en tegelijk de verjaardag van één van de huisgenoten gevierd. Erg gezellig, maar ik was al vrij vroeg weer thuis. Zaterdag moest ik namelijk vroeg op. We gingen vrijwilligerswerk doen. Als we namelijk 4 uur vrijwilligerswerk deden, kregen we een ticket voor een concert van The Script, Tinie Tempah en nog iemand. Tegelijk goed bezig zijn en er ook nog iets aan overhouden onder het motto: 'Give, get given', de slogan van Rockcorps. We moesten om 10 uur beginnen, maar we waren dik 2 uur onderweg, dus de wekker stond om 06.45 (op een zaterdag!....). We moesten op een 'High School' bankjes bouwen en verven. Andere groepen moesten ruimtes verven, onkruid wieden etc. Alles om de school er beter uit te laten zien. We hadden een erg gammel bankje, waardoor we verschillende verstevigingen aan moesten brengen. Uiteindelijk zag het bankje er daardoor echt 'designer' uit. Daarbij was het ook nog eens stevig. Dus ik was wel trots op ons projectje. Ik was dan wel de enorm a-technische 'spijker-en-hamer-aangever, maar het voelde toch ook als mijn bankje haha.

Van een marketing perspectief was het ook een erg interessante dag. Rockcorps heeft namelijk een geweldige marketing. Ten eerste het hele project zelf; vrijwilligerswerk met een beloning als een concert er tegenover. Ten tweede de slogan 'Give, get given'. Ten derde hadden ze armbandjes waar een sensor in zat. Als je van tevoren je naam doorgaf, kreeg je bandje een code die gelinkt werd aan je naam. Hierdoor konden ze foto's maken, waarna ze je armbandje scanden en je automatisch werd getagd op Facebook. Hierdoor werd hun naam vanzelf heel vaak op Facebook verspreid (free publicity) en hadden wij allemaal de foto's in één klap op onze computer. Dus ik was onder de indruk van de marketing. Ik ga er overigens vanuit dat jullie dit laatste niet snappen. Ik snap zelf nog niet eens hoe het werkt en ik was erbij.

Zaterdagavond gingen we voor de laatste zaterdagavond van drie huisgenootjes een keer echt op stap. In plaats van naar kleine barretjes, gingen we een keer clubben. En het was echt suuuuuupervet. Open lucht, uitzicht op enkele wolkenkrabbers. Een tweede gebouw, waar je op een dak met een zwembad stond. Het was echt een geweldige club en een geweldige avond.

Vandaag heb ik vrij weinig gedaan. Even naar de supermarkt en een beetje gechilld. Verder ben ik aan een logboek begonnen om bij te houden wat ik elke week doe op stage, zodat ik dit naar school toe kan verantwoorden. En zo zijn we weer bij nu aanbeland. Ik ga zometeen vroeg slapen, zodat ik morgen weer fit op het werk kan verschijnen.

Dan nog een huishoudelijke mededeling: Voor de mensen die willen Skypen, Facebook chatten of whatever, doordat bij jullie de klok een uur naar voren is gezet en hier gisteren de klok een uur achteruit is gezet, is het tijdsverschil nog maar 8 uur in plaats van 10. Ik vind het trouwens top dat ik al vrij regelmatig van mensen thuis kan Skypen. Het is leuk om te zien dat thuis en in mijn beloved 'Born' alles goed gaat.

Zo, dat was hem weer voor vandaag. Tot snel ;)

  • 07 April 2013 - 18:56

    Grrob:

    Hallo gozert.

    je verhalen zijn weer net zo leuk en leesbaar als in\uit Marseille, mooi te lezen dat het goed met je gaat.
    Ik ga hier geen hele verhalen ophangen, maar we volgen je met interesse!
    Houdoe!

    Grrob

  • 10 April 2013 - 19:15

    Rianne:

    Dear Drik,

    Vandaag bleek dat ik al 2 verslagen achter lag...! Sorry, maar gelukkig hebben we elkaar met Pasen nog gesproken, was erg gezellig met de fam., maar ja, jouw plek was leeg, snik ! Heb nu ook de foto's ontdekt, leuk als illustratie bij je verhaal. Man, man wat beleef je veel, kan me voorstellen dat je een logboek/ blog bij moet houden om alle indrukken op een rij te kunnen houden. Wat ik vooral leuk vind is dat je in zo'n professionele organisatie stage kan lopen. Lijkt een geweldige ervaring, hoop ook dat het zo voor je blijft, alhoewel "wo is niks ?", minder leuke dingen horen er ook bij. Volgens mij heb je echter de gave om te kunnen genieten, zeer belangrijk ! Rob is vandaag naar Frankrijk vertrokken voor zijn halfjaarlijks homo-houthakkersweekend. Vanavond is trekking van de staatsloterij, als we een vette prijs gewonnen hebben komen we je opzoeken in Sydney, beloofd ! Maar reken nergens op !
    Voor jou succes en veel plezier, tot je volgende brief.

    With love, Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Drik

In dit dagboek zal ik de komende jaren blogs van mijn (studie)reizen bijhouden. Mijn eerste reis begint op 4 september 2012 en gaat naar Marseille. Waar de volgende reis heen zal gaan is nog onbekend, maar mijn hoop is gevestigd op Australië. Ik probeer zo regelmatig mogelijk updates te geven over mijn situatie en de dingen die ik meemaak, dus volg mij vooral. Als ik te lang niets post, kun je altijd via andere wegen contact met me zoeken. Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 14315

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Augustus 2013

Marketing internship Sydney

04 September 2012 - 22 December 2012

Marseille 2012

Landen bezocht: