Drik de toerist - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu Drik de toerist - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Drik Heffels - WaarBenJij.nu

Drik de toerist

Blijf op de hoogte en volg Drik

04 November 2012 | Frankrijk, Marseille

Zo, na een paar dagen vertraging heb ik nu eindelijk de tijd gevonden om mijn reisverslag te updaten. Excuses voor de vertraging, maar het wordt dan ook een lang verslag.

Ik begin zoals altijd op maandag. Maandag waren pap en mam nog hier, dus gingen we de stad een beetje meer verkennen. Zij wilden de andere kant van de Oude Haven zien en ik wilde hen nog een bijzonder hoogtepunt laten zien: dé trekpleister van Marseille, namelijk Les Calanques. Dus we gingen rond de middag met de bus naar mijn school, aangezien je vanaf daar naar Les Calanques kunt lopen. Aangezien we de bus hadden genomen die ons voor de ingang van de school eruit zette in plaats van voor de 'hikerberg', kon ik ze nog even rondleiden door onze school. Na een korte rondleiding gingen we via de hikerweg naar beneden, lunchten we en konden we op naar Les Calanques. In deze kunnen jullie 'op' vrij letterlijk nemen, want het vergt sterke benen en goed uithoudingsvermogen om er bovenop te komen. Eerst een half uur een berg beklimmen, waarna je ervoor kunt kiezen om ofwel naar beneden te lopen om steeds dichterbij het mooie uitzicht te komen. Of je kiest ervoor om naar boven te lopen om een overzicht te hebben over meerdere kanten van Les Calanques. Aangezien het water toch te koud was om te zwemmen, besloten we voor optie 2 te gaan. En dit was zeer de moeite waard, wat een prachtig uitzicht hadden we daar. Ik zal vandaag ECHT de foto's gaan posten, zodat jullie een idee hebben waar ik het over heb. Na ons bezoek, dat mam overigens had volbracht op hakken, waarvoor respect, gingen we terug richting de oude haven. Hier zagen we een arme buurt met smalle, bijna Italiaanse, straatjes en een prachtige kathedraal. Na alweer een flinke wandeling 'loungeden' we even bij een barretje, waarna onze wegen scheidden. 's Avonds zouden ze naar ons komen en kon ik ze eindelijk laten zien wat ik de afgelopen 2 maanden heb geleerd: koken. Ik besloot Spaghetti Carbonara te maken, aangezien mam zei dat ze dat nog nooit op 'de Franse manier' gegeten had. Gelukkig was het goed gelukt en hebben we lekker gegeten. Na nog een biertje of rosé'tje te hebben gedronken, was het tijd voor afscheid, want pap en mam moesten dinsdag al om 7 uur hun bed uit. Na dit afscheid ging ik vrij snel naar bed, dinsdag weer een nieuwe dag.

Dinsdag overdag hebben we niet overdreven veel gedaan, een beetje gehangen op BvB's kamer en met de laptop of telefoon gespeeld. 's Avonds gingen we dineren met Erin en haar vader, die woensdag zou vertrekken. Na een gezellig maal, waarin ik dan eindelijk Erin's vader waar ik zo ontzettend veel over gehoord had, had leren kennen, konden we naar huis, omkleden, beetje drinken alvast en op naar weer een studentenfeest van het Bureau des Elèves. Het werd een zeer eigenaardige, maar zeker geslaagde avond.

Woensdag was daardoor weer een dag van weinig productiviteit. 's Avonds kwam Bob ineens met het voorstel om met 2 andere studenten mee te gaan reizen langs de Zuid-Franse kust. Aangezien ik nog weinig had gezien tot nu toe, besloot ik hier op in te gaan. Uiteindelijk waren we met 8 mensen, waarvan 1 iemand een auto had, dus er moest wel nog wat geregeld worden, maar dit schoven we door naar donderdag.

Donderdag was ik in alle vroegte opgestaan om weer een rondje te gaan rennen. Doordat ik hier dus ook vrij vroeg van terug was, kon ik een hoop doen. Helaas waren veel winkels en ook kapsalons dicht i.v.m. Allerheiligen, voor veel mensen hier ook een vrije dag. 's Middags ging ik naar Bob om een auto te huren. Dit heeft uiteindelijk een hoop stress opgeleverd, in verband met een borgsom die betaald moest worden, waar we niet zo veel rekening mee hebben gehouden. Na tientallen telefoontjes op en neer met de Rabobank, is het uiteindelijk toch gewoon gelukt en konden we vrijdag op pad.

Vrijdagochtend konden we de auto op gaan halen, nog steeds niet helemaal zeker ervan of het wel zou lukken, gingen we om 10 uur naar Europcar, waar we onze auto op konden gaan halen. Het werd een Toyota Aygo, waardoor we met 2 Toyota Aygo's op pad konden. Een goed uur later was ook daadwerkelijk iedereen daar, waren de spullen ingeladen en kon de reis beginnen! Bestemming 1: Pont du Gard, een oud Romeins aquaduct. Verder niet heel erg bijzonder, maar het was een geschikte locaties om foto's te nemen. Op zo'n trips ben ik namelijk weer de echte toerist die véél te veel foto's neemt. Na een goed uur rond te hebben gelopen bij de Pont du Gard, was het tijd om onze tweede bestemming op te zoeken. Dit was tevens onze eerste slaapplaats, namelijk Nîmes. Het was een goed uur, anderhalf uur rijden, dus we kwamen rond een uur of 2/3 in Nîmes aan. In eerste instantie parkeerden we de auto in het centrum om hier wat rond te gaan lopen, te lunchen, boodschappen te doen voor 's avonds en natuurlijk cultuur te snuiven en foto's te maken. Een goede 3 uur later gingen we op naar het hostel waar we onze eerste nacht door zouden brengen. Een verbazingwekkend goed hostel overigens met een Engelse werknemer, die ons goed opving en erg vriendelijk was. Het waren gescheiden kamers, dus de vrouwen gingen op de ene kamer en wij mannen op de andere. Zoals in vrijwel alle hostels waar ik geweest ben, bestond de kamer uit een aantal stapelbedden die net te klein waren om languit in te liggen. Na even op de kamer te hebben doorgebracht, gingen we zelf koken in het hostel, een goede grote pan Spaghetti Bolognese, waarna we in de eetzaal bleven zitten en een drinkspelletje hebben gedaan. Al met al een zeer geslaagde eerste dag.

Na een goede nachtrust en een heerlijke douche (echt erg fijne douches, no sarcasm), gingen we al vroeg op naar 'Les Arènes de Nîmes', die de dag ervoor gesloten waren. Vervolgens gingen we door naar onze volgende bestemming: Montpellier. Montpellier was een erg aantrekkelijke, gezellige stad. In tegenstelling tot Marseille, zie ik mezelf er echter niet wonen. Onze twee gidsen (de twee initiatiefnemers van de reis) wisten weer precies waar de mooiste foto's genomen konden worden en dus volgden we hen blindelings. Dit leverde inderdaad weer een paar mooie plaatjes op. Vervolgens gingen we lunchen, nog even rondlopen en door naar bestemming nummer 4: Béziers, tevens onze tweede slaapplaats. We kwamen hier rond een uur of 7 's avonds aan en de kamers verschilden nogal in kwaliteit. De een had een eigen badkamer en TV etc. De andere kamer had niets van dit alles. Wij hadden gelukkig één van de betere kamers. We hadden echter een badkamer die helemaal open lag, dus douchen was vrij oncomfortabel. 's Avonds gingen we dineren, hetgeen makkelijk gezegd dan gedaan bleek. Er waren vrij weinig restaurants en die restaurants die er waren hadden geen plek voor ons. Uiteindelijk kwamen we daardoor bij een heel leuk restaurantje uit, met een eigenaar die echt niet op ons gerekend had. Daardoor is het des te leuker hoe hij ons opving, uiteindelijk hebben we namelijk heerlijk gegeten, vrij snel en erg lekker. De eigenaar zelf was ook nogal een verteller, in eerste instantie leuk en enthousiast, na een goed anderhalf uur vervelend en langdradig. Aangezien ze echter Duvel, Triple Karmeliet etc. hadden, deerde ons dat niet zo. Zijn zoon had een café direct achter het restaurant met nog meer biersoorten, zei hij, dus we besloten daar maar eens te gaan kijken. Aangezien overal de naam: 'Delirium Tremens' hing en ik mij herinnerde dat ik die met pap een keer met smaak gedronken had, besloten we vrijwel allemaal Delirium te nemen. Van de tap is deze echter veel minder lekker dan uit de fles. Dan waren de Westmalle Triple en de Guillotine van 2 van onze medereizigers toch betere keuzes. Uiteindelijk gingen we vrij vroeg naar bed, zondag moesten we weer vroeg eruit.

Zondag gingen we namelijk naar Carcassonne, een Franse stad die bekend staat als Middeleeuwse stad, een echte toeristenstad. We gingen naar het kasteel van Carcassonne, dat ik me ergens dacht ik kon herinneren, nu is het aan mijn ouders om dit te bevestigen, danwel ontkennen. Binnen dit kasteel was een open gedeelte, een soort winkelcentrum en een gesloten gedeelte, een kasteel in het kasteel. We hebben uiteindelijk beiden gezien en ook dit was weer erg toeristisch, al was het zonde dat het pijpenstelen regende. Daardoor was het ook wel fijn om op een gegeven moment met een warme chocomel te kunnen lunchen. Na Carcassonne gingen we naar de laatste bestemming en slaapplaats: Toulouse. Ook Toulouse is een erg leuke stad. Aangezien we vrij laat bij het hotel arriveerden, geweldig hotel overigens, besloten we op maandag de stad te gaan verkennen en zondag gewoon wat drinken te kopen en in de kamer te blijven zitten. Er lag een Vietnamees restaurant in het hotel, waar we hebben gegeten. En ja hoor, eindelijk hadden ze ergens in Frankrijk saté!!! Helemaal in mijn element dat ik eindelijk kip met een lekkere pindasaus kreeg, was ik enigszins teleurgesteld toen ik mijn bord zag en er geen pindasaus te zien was. Het was trouwens wel echt heerlijk. Een lekker Tsingtao biertje erbij, om ook weer even Shanghai te herleven en de avond was compleet. Al moest deze eigenlijk nog beginnen, want we gingen terug naar onze kamer. We hadden 2 appartementen met 2 slaapkamers, maar we besloten allemaal in ons appartement te zitten, aangezien wij geen buren hadden, waardoor niemand geluidsoverlast zou hebben. We kunnen namelijk nogal luidruchtig zijn als we grappige spelletjes doen. Na een hoop plezier en lol te hebben gehad, was het weer tijd om te gaan slapen.

Maandag moesten we weer vroeg op, want we wilden toch nog wat van Toulouse zien, voordat we aan de terugreis begonnen. Eén van de initiatiefnemers ging naar een museum, waarop wij besloten door de stad te gaan lopen en haar later weer te ontmoeten. Zo kwamen we op een plein dat me deed denken aan het Piazza Del Campo in Siena, waar we een jaar of 5-10 geleden zijn geweest. Aangezien de twee auto's op verschillende momenten waren aangekomen en daarom op andere locaties geparkeerd stonden, duurde het vervolgens een uur voordat we weer bij elkaar waren en aan de terugreis konden beginnen. We wilden rond 2 uur vertrekken, zodat we de auto voor 7 uur weer konden afleveren bij Europcar. Uiteindelijk werd dit dus 3 uur, waardoor we uiteindelijk ook na sluitingstijd bij Europcar aankwamen. Nu was dit geen probleem, want de receptioniste had gezegd dat we hem ook de volgende dag om 6 uur 's ochtends langs konden brengen. Maar ja, nog niet ideaal natuurlijk. We hebben toen 's avonds met 7 van de 8 bij Bob in het appartement gegeten, waarna onze wegen scheidden. Op weg naar huis liepen we langs de auto en schrokken we ons het apezuur. We zagen namelijk dat de hele linkerkant beschadigd was en raakten helemaal in paniek, wat was er gebeurd!? Al snel zagen we echter dat 2 auto's daarvoor onze auto ('the Beast') geparkeerd stond, zonder ook maar een krasje. Poeh ja, dat was even schrikken. Eenmaal thuis aangekomen stond de volgende verrassing te wachten, het hele appartement was gepoetst, opgeruimd etc. Ja, dat is wat ze noemen 'een aangename verrassing'. Zo konden we lekker in ons eigen bedje kruipen, dinsdag begon school weer namelijk.

Dan zijn we al aangekomen bij gisteren, de dinsdag. Mijn favoriete lesdag in de week, lekker de hele dag les. Gelukkig zou de laatste les niet doorgaan, dus hadden we er maar 2. Tussendoor zouden we nog wat groepswerk doen, dus de tijd ging wel om. 's Middags ben ik eindelijk over mijn doodsangst heen gestapt en naar de kapper gegaan, hetgeen weer een (te) korte coupe heeft opgeleverd. Het is even wennen, maar over 2 weken zal het wel weer goed zijn. 's Avonds aten we Chili Con Carne met bruine bonen (met alle gevolgen van dien...). Daarna ging ik met Bob naar een café'tje waar het studentenbureau iets georganiseerd had, een drinking contest. Zelf deden we niet mee, maar het leek ons een gezellige samenkomst. Uiteindelijk werd deze echter overschaduwd door een meisje dat KO ging na een adje halve liter. Zij viel tegen een auto aan, gat in haar hoofd en op naar het ziekenhuis. Dat was wel even schrikken, zeker aangezien we daar de hele middag mee hadden doorgebracht. Het is nu echter allemaal weer in orde, gelukkig.

Vandaag is mijn vrije dag, dus kon ik eindelijk een beetje bijslapen van het weekend. Zojuist heb ik geluncht en nu schrijf ik dit verslag. Verder ga ik vandaag een selectie maken van de foto's en deze uploaden. Vanavond is een studentenfeest, maar dat sla ik maar een keer over. Even kijken of de Bobs gaan, anders gaan we misschien naar de nieuwe James Bond. Morgen gaan we Luuk de Jong in actie zien als we naar OM - Borussia Mönchengladbach gaan.

Zo, dan zijn jullie weer helemaal bijgepraat. Ik heb nog niet één keer mijn belofte kunnen houden van elke zondag het verslag posten, maar geloof me, die dag komt eraan! Ik heb nog anderhalve maand om het een keer goed te doen. Tot zondag!

  • 07 November 2012 - 23:16

    Paul:

    Mooi verslag, mooie foto's. Carcassonne kan ik niet zo snel doorgeven. Ik kan me wel herinneren dat we het op de berg zagen liggen, maar kasteel/plekje waar ik aan dacht was volgens mij Villefranche.


  • 09 November 2012 - 10:29

    Anouk:

    Drikkie!
    ich mot mich deep sjaame want ich hob dien verhoalke net pas geleaze!!
    klink heerlijk! bun toch ech ein bietje jaloers! hob aan dich motte denke alle oavende det weer op de planke sjtinge te oefenen veur de musical van vanoavend! dien dans-moves woare zeker good van pas gekomme!
    amuseer dich en tot zunjig!! xx

  • 09 November 2012 - 10:29

    Anouk:

    Drikkie!
    ich mot mich deep sjaame want ich hob dien verhoalke net pas geleaze!!
    klink heerlijk! bun toch ech ein bietje jaloers! hob aan dich motte denke alle oavende det weer op de planke sjtinge te oefenen veur de musical van vanoavend! dien dans-moves woare zeker good van pas gekomme!
    amuseer dich en tot zunjig!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Drik

In dit dagboek zal ik de komende jaren blogs van mijn (studie)reizen bijhouden. Mijn eerste reis begint op 4 september 2012 en gaat naar Marseille. Waar de volgende reis heen zal gaan is nog onbekend, maar mijn hoop is gevestigd op Australië. Ik probeer zo regelmatig mogelijk updates te geven over mijn situatie en de dingen die ik meemaak, dus volg mij vooral. Als ik te lang niets post, kun je altijd via andere wegen contact met me zoeken. Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 612
Totaal aantal bezoekers 14260

Voorgaande reizen:

16 Maart 2013 - 22 Augustus 2013

Marketing internship Sydney

04 September 2012 - 22 December 2012

Marseille 2012

Landen bezocht: